Data

Bezpłatna aplikacja Ratunek

Bądź bezpieczny w górach i nad wodą! Zainstaluj darmową aplikację Ratunek na swój smartfon.

Szczegółowe informacje w serwisie: http://www.ratunek.eu

Zakończenie zerówki

RELACJA Z WYCIECZKI - MIEJSCA HISTORYCZNE INOWROCŁAWIA

17 czerwca 2019 r. klasa VII a i VII b, uczestniczyliśmy wraz z paniami Anną Siewkowską, Anną Zawadzką i Krystyną Kołodziejczak w wycieczce pt. Miejsca historyczne Inowrocławia. Jest to pierwsza z cyklu wycieczka, na której będziemy poznawać najciekawsze miejsca naszego miasta. Przewodnikiem naszym był znany regionalista Pan Edmund Mikołajczak. Należy nadmienić, że Pan Mikołajczak jest również Honorowym Obywatelem Miasta Inowrocławia. Wędrówkę zaczęliśmy od najstarszej części miasta, na której znajduje się Bazylika Mniejsza pod wezwaniem Imienia Najświętszej Marii Panny zwana RUINĄ. Kościół pod wezwaniem Imienia Najświętszej Maryi Panny jest najstarszym i najcenniejszym zabytkiem inowrocławskiej architektury. Zbudowana z ciosanych granitów świątynia, od wschodu zamknięta półkolistą absydą, od zachodu kamienno – ceglanym, dwuwieżowym masywem, usytuowana jest na morenowym wzniesienie, zbudowanym z glin zwałowych. Obejrzeliśmy również wnętrze świątyni. Na szczególną uwagę zasługuje figura łaskami słynąca Najświętsza Maryja Panna z Dzieciątkiem zwana Uśmiechniętą Madonną oraz Królową Nadziei, która znajduje się w prezbiterium Bazyliki Mniejszej. Gotycka rzeźba z około 1370-1380, wykonana z lipowego drewna, polichromowana na podkładzie kredowym (w 1936 roku nową polichromię wykonał wybitny konserwator dzieł sztuki prof. Jan Rutkowski). Z tyłu wydrążona, a zatem przeznaczona do ekspozycji frontalnej. Wedle Jerzego Frycza figurę należy zaliczyć do typu Madonn na lwie, na co wskazuje lekko uniesiona prawa stopa Maryi. Wykonana przez nieznanego rzeźbiarza, być może Mistrza Madonny ze Skarbimierza. Już w XVI wieku znajdowała się w ołtarzu głównym świątyni. Szczęśliwie ocalała z wielkiego pożaru świątyni w 1834 roku. Świadectwem doznawanych za Jej przyczyną łask jest rokokowa srebrna korona z XVIII wieku. Następnym punktem naszego zwiedzania był Plac Klasztorny, na którym stoi makieta dawnego klasztoru franciszkańskiego. Dowiedzieliśmy się, że Inowrocław to w historii bardzo ważne miasto. Naszą wędrówkę po mieście kontynuowaliśmy ul. Królowej Jadwigi ( Gmach Poczty Polskiej ) , ul. Solankową ( zabytkowy Hotel Bast), Skwer Jana Pawła II, aż dotarliśmy do pomnika upamiętniającego ofiary II wojny światowej oraz tablicy pamiątkowej na murze więzienia. Była to wspaniała lekcja historii. Czekamy na następne takie lekcje i jeszcze raz dziękujemy Naszemu Przewodnikowi.